2009. december 25., péntek

Szentestei menü

Van nekem egy nagyfiam. Évek óta a bor a szenvedélye, mindenféle someliere tanfolyamokat végez, még Londonban is elvégezte a világ leghíresebb kurzusát. Napok óta nyaggat, hogy olyan rántott halat készítsek szenteste, hogy a bundában legyen mandula, hogy ahhoz hozhassa a bort.
Nosza, üssük föl az internetet, és meggugliztam a rántott hal és mandula keresőszavakat. Az eredmény lehangoló. Csak mandulás pisztráng volt, és talán még fogas... Így aztán maradt a saját kútfőm.

Afrikai harcsa mandulamártással és karottával
Úgy döntöttem, hogy csak azért se olyan mandulamártást készítek, amit a pisztráng és a fogashoz írtak. Nem mondtam el a fiamnak, hadd leygen meglepetés, de úgy döntöttem, hogy afrikai harcsát készítek, és ahhoz ihatjuk a fiam által választott bort.
A harcsából vágtam négy szeletet, nem túl nagyokat, hiszen előételnek szántam. Lisztben megforgattam, majd vajon pirosra süttem. Két szép, nem vastag sárgarépát 4 centi hosszúra felvágtam, és ezeket felhasogattam, majd  sózás után kevés dinsztelt hagymán megpároltam, de csak annyira, hogy roppanós maradjon.
A mártáshoz vajon megpirítottam 15 dkg szeletelt mandulát 4-5 gerezd apróra vágott mézes fokhagymával. (A mézes fokhagyma nem csíp, nagyon kellemes az íze). Amikor barnulni kezdett, egy evőkanál liszttel meghintettem, majd másfél deci olaszrizlinggel felengedtem, felforrás után hozzáadtam másfél deci tejszínt és besűrítettem.
A tálaláskor a halra öntöttem keveset, majd a sárgarépát külön halmoztam a tányérra, körbelocsoltam mártással és megszórtam petrezselyem zöldjével.
A nagyfiam boldog volt, mert "nem veszett kárba" a csopaki Tamás pincéből vásárolt 2006-os olaszrizling!

Gombaleves, kicsit másképp


Utána, a családi tradíciónak megfelelően gombaleves következett. Ezt édesanyám hozta a Kárpátaljáról, és ott talán azért jöhetett szokásba, mert a Kárpátok bőven adja a gombát, a szegények asztalára is bőven jutott belőle.
Nos, nem a szokványos levest készítettem. vettem szárított róka, és tölcsérgombát, valamint kínai konzervgombát. Kevés hagymát megdinszteltem, rádobtam a vízben áztatott, és utána kétszer kimosott tölcsérgombát (a leve fekete, és a mi levesünk fehér lesz), kicsit dinszteltem, majd hozzáöntöttem a két deci borba áztatott rókagombát, természetesen borostul. Egyet forrt, felengedtem annyi vízzel, amennyi levest akartam (1,5 l.), felforraltam, majd bele a tejszín és a konzervgomba, aminek valójában nem is kell főnie. Végül a víz, a gombás bor és a tejszín kiadott több, mint két liter levest! Tálalás előtt megszórtam petrezselyem zöldjével, és parmezán sajtot adtam mellé. A leves utáni negyven csepp még a 2006-os Tamás pince bora volt, de a fiam előhozta a főfogáshoz ugyanennek a pincének a 2003-as olaszrizlingjét!

Rántott hal karácsonyi krumplisalátával
volt a főétel. A rántott halat nem részletezem.
A krumplisalátát előző nap készítettem. A főtt burgonyát apróra kockáztam, adtam hozzá kockára vágott almát, retket, ecetes uborkát és csíkokra vágott hagymát.
Négy tojásból, annyi olajjal, amennyit felvesz majonézt készítettem, ezt sóztam, kevés cukrot adtam hozzá, egy citrom levét facsartam bele, egy nagy kanál mustárt tettem bele, megborsoztam, alaposan elkevertem, és végül egy nagy pohár (4 dl.) tejfelt tettem bele, és megint simára kevertem. Ezt öntöttem a burgonyára, elkevertem, és hagytam másnapig összeérni.
 
A desszert
Zserbógolyó  
volt. Az ötelet chilii&csoki adta. Majdnem úgy készítettem el, csak a mázzal volt gondom, ezért zserbómázat készítettem vízzel, porcukorral és csokoládéval.  És az aszalt barackot Unikumba áztattam, amit jól magába szívott, és ettől igen finom lett!
De maradt egy csomó máz! Nu, sto gyelaty?

Kitaláltam, hogy meggyet beáztatok rumba, és a maradék mákos (bejgli) tölteléket felhasználom mákos golyóként. Nos, hogy ne legyen nagyon folyós, belereszeltem tíz dekányi kekszet, hagytam, hogy magába szívja a nedvességet, és elkészítettem a mákos meggyes csokigolyókat. Viszont maradt még máz, és rumos meggy is. Ezért a meggyeket fogpiszkálóra tűzve belemártottam a masszába, és lett finom csokis rumos meggy.

Hát ez volt a menü szenteste, 2009-ben.
Holnap a kisebbik fiam főz, szilvával töltött kacsa lesz, holnaputan a nagyobbik valami halkölteményt ad elő, ahogyan ezt megígértük az asszonykámnak, hogy ne az ő vállait nyomja a háromnapos ünnepi kaja elkészítése!
kellemes karácsonyt mindenkinek, és remélem, adtam ötletet a jövő évi menühöz!

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Honnan jönnek a blogomra

Blogom címkéi

1956 (1) 7 Pod - 7 Seas (1) 90 napos diéta (18) acukasi (1) áfonya (1) afrikai_harcsa (1) ajándék (1) Aji Amarillo (1) alma (2) aludttej (3) aludttejleves (1) alufólia (1) ámokfutás (1) aszalás (1) aszalt paradicsom (1) aszaltszilva (1) átverés (2) bab (2) babfőzelék (1) babgulyás (1) bableves (1) babos chili (1) Balázs Géza (1) Bálint Gazda (1) bálmos (2) balzsamecet (1) balzsamecet krém (1) bárány (2) Barcelona (2) barna rizs (2) barscs (3) barszcz (4) bazsalikom (7) becsinált leves (1) befőtt (1) befőzés (5) befőzőautomata (2) behajózás (5) berakás (1) besamel (3) bimbóskel (1) birka (1) birsalma (1) blog (1) blogger (1) bloglopás (1) blogregény (1) bobajka (2) bodzalekvár (1) bogrács (3) bor (1) bordó levelű zsálya (1) borecet (2) borhab (1) borjú (1) borscz (1) boursin (2) bőrös császárhús (1) brinzoli (1) brokkoli (2) búcsúvacsora (1) BUÉK (3) Bukarest (2) bulgur (3) burgonya (6) burgonyás lángos (2) búzacsíra (1) búzafasirt (1) búzahús (1) búzasikér (1) camembert (1) Carolina Reaper (1) cefre (1) cékla (9) céklalevél (1) céklaleves (1) chili (9) chili fesztivál (3) chili_és_csoki (1) chilievőverseny (1) Chilistván.hu (1) churut (1) chutney (3) ciabatta (2) cipó (1) citromfű (2) citrommártás (1) copyright (1) coq au vin (2) cukkini (10) cukorbetegség (5) curry (3) currys (1) csalamádé (1) csalán (2) csalántea (1) csatni (6) cserépedény (1) csicseriborsó (2) csicsóka (10) csicsókamentesítés (1) csili (4) csili szósz (1) csiliszósz (1) csipkebogyó (1) csípős (1) csirke (16) csirkecomb (1) csirkemáj (3) csirkemell (2) csirkeszárny (1) csokis_rumosmeggy (1) csokoládé (2) csontleves (1) csuszatészta (1) dagadó (1) darált hús (2) darálthús (1) datolyaparadicsom (1) desszert (4) diabetikus (1) diéta (6) diétás (1) díj (4) Dimitart (1) dió (4) dobálós (2) édeskömény (3) egészség (1) egészséges (1) egytál étel (1) elkészítés_könnyű (1) előétel (1) első főztöm (1) építkezés (1) erős paprika (2) esküvő (4) ételízesítő (1) fagyasztás (1) falunap (1) farfalla (1) fasírt (1) fehér bor (1) fehér hagyma (1) fehérbor (2) fehérjenap (6) fekete retek (1) fényképezés (2) fényképezőgép (2) finocchio (1) fogyás (3) fokhagyma (7) Fos sur Mer (1) főétel (1) főzelék (6) Fradi (1) francia (1) francia burgonyapüré (1) Frank_Júlia (1) frutta del mar (1) Für Kálmán (1) füstölt hús (2) füstölt kolbász (4) füstölt szalonna (2) fűszer (1) fűszeres zsemlemorzsa (1) fűszerkrém (1) ganca (1) gnocchi (2) gomba (2) gombaleves (6) gombóc (1) Gordon Ramsay (2) gördice (1) görög (1) görögdinnye (1) gőzgombóc (1) gránátalma (1) grill (1) grillcsirke (1) grízes tészta (1) grízgaluska (1) grízkocka (1) gulyás (1) gulyásnap (1) gyerekszáj (1) gyömbér (5) gyümölcsleves (1) gyümölcsmix (1) habarás. (1) hagyma (3) hagymaleves (1) hajdina (1) hajdinakása (1) hajdinapehely (2) hajósinas (1) hajószakács (9) hajózás (6) hal (2) hal ropogós (1) hal subában (1) halétel (2) halogéntök (1) házaló (1) házi sajt (3) házi tej (2) házi vegeta (1) házinyúl (1) házisajt (4) hibajavítás (1) hideg leves (3) HK (2) (1) hobbiparaszt (4) Hobbychef (1) humor (2) humusz (1) hurka (1) hurut (1) húsvét (3) idióta (1) indiai (7) irodalom (1) írós (1) Jalapeno (1) Johanna C (5) Johanna-C (4) jubileum (1) juhsajt (1) kacsafröccs (1) kakukkfű (5) kalács (1) kalocsai rétes (1) KalóriaBázis (2) kapor (1) káposzta (3) kapros túrós (1) karácsony (9) karácsonyi desszert (2) karalábé (2) karalábéfőzelék (1) kardamom (1) karfiol (1) kávé (1) Kécza Sándor (2) kefir (1) keksz (1) kelkáposzta (7) kelt gombóc (1) kelt-sült-főtt (1) kemence (2) keményítőnap (7) kenyér (8) Kenyér Világnapja (1) kérdés (2) kérdőív (1) kerekrépa (1) kert (2) Kicsi Vú (1) kifli (1) kikötők (1) kínai (2) kínai kel (1) kirántott (2) knédli (2) kocsonya (2) kolbász (3) kolzsvári_töltött_káposzta (1) konfitálás (1) Konyhafőnök (1) konyhán kívül (5) kórház (2) korhelyleves (1) Kossuth (1) kovászos (3) kovászos uborka (1) köles (4) kölesfelfújt (1) köménymag (1) könnyű (2) könyv (1) köpülés (1) köret (2) Kövér porcsin (1) krémleves (12) krumpli (8) krumplis tészta (1) krumplisaláta (3) kruton (1) kuglóf (1) kukorica (6) kukoricagánica (1) kukoricamálé (1) kukoricapehely (1) kukoricaprósza (1) kurkuma (1) kuszkusz (3) kvasz (1) kvíz (1) lángos (1) lecsó (8) Legény a gáton (1) lekvár (1) lekváros (1) lelked rajta (1) lenmagpehely (1) lepény (1) levélzöldség (1) leves (39) lila hagyma (2) lila káposzta (1) lila krumpli (2) lizon (1) locsoló vers (1) lombozás (1) lucskos krumpli (1) magyar (1) Magyarország szeretlek (1) májfasírt (2) májgombóc (1) majonéz (3) mák (1) mákos guba (1) mákosgolyó (1) Málta (1) mamaliga (9) mandula (2) mandulamártás (1) mángold (6) marha (1) marhafartő (1) marhalábszár (1) mártás (1) másodvetés (1) mazsola (1) mediterrán (3) medvehagyma (3) meghívó (1) menta (2) menü (1) méz (1) Michel Roux (1) mics (1) mititei (1) mogyorós (1) mogyoróvaj (1) molfetta (1) mosogatógép (1) mozzarella (1) mr1 (1) muszaka (3) müzli (1) mylar fólia (1) naan (1) Naga Jolokia (1) Nagylegény a gáton (2) Nagymaros (2) Nagyszékely (1) napló (1) narancs (1) Naxos (1) Neil Perry (1) nemzeti gulyás nap (3) nemzetközi (2) nokedli (2) novella (3) Nyikolajev (2) nyögvenyelő (1) nyúlpaprikás (1) Ogyessza (1) oklevél (1) okroska (1) olajbogyó (2) oldalas (1) olíva (1) olivaolaj (1) olvasás éjszakája (1) oregano (3) ORFI (2) öblítő (1) öntözés (1) örmény (1) őszibarack (1) pacal (2) pacalleves (1) padlás (1) padlizsán (19) palacsinta (4) palánta (1) palánta világítás (1) palántanevelő polc (1) palántatálca (1) paleo (1) pálinkafőzés (2) palukes (1) paneer (2) pangasius (1) panír (4) paprika (4) paprikás kifli (2) paprikás krumpli (1) paradicsom (25) paradicsom csatni (1) paradicsomlé (3) paradicsomos káposzta (1) paradicsompaprika (1) parmezán (1) patisszon (5) peszto (1) petrezselyem (2) pince (1) pincepörkölt (1) pink lady (1) piritós (5) pirítós (1) pite (1) pityóka (1) pizza (2) Pokol Konyhája (1) polenta (8) poljanai savanyúvíz (1) póréhagyma (5) pöfeteggomba (1) pörkölt (3) pörköltszaft (1) primo_sale (1) Priwall (1) puliszka (9) pulyka (3) Pulykanyak (1) pulykanyak leves (1) rakott (1) rakott tészta (2) rántott (1) rántott hal (3) rántott sajt (1) rántotta (3) ratatouille (3) recept (1) receptgyűjtemény (1) recsk (1) reform konyha (2) regény (1) reggeli (3) rekviem (1) rétes (2) retro (1) retrókonyha (1) reumatológia (1) rizottó (1) rizs (3) róka (1) Rostock (1) rosztyóka (1) rozmaring (1) rozsliszt (1) ruszli (1) sajt (6) sajtgombóc (1) saláta (7) salátaolaj (1) salmojero (1) sárgabarack (1) sárgarépa (2) savanyítás (1) savanyú káposzta (5) savanyú uborka (1) savanyúság (2) savó (2) Scoville egység (1) seberli (1) segítség (1) sertés (4) sertésköröm (1) shanty (1) SHU (1) Solymár (1) Solymári Chili Mikulás (1) sorsolás (1) sóska (2) spagetti (5) SPAR (1) spenót (15) stívia (1) sushi (1) süllő (1) sült (1) sült krumpli (1) sült rizs (2) sült tészta (1) sütőtök (3) sütőtökleves (2) sváb (1) szakács (1) szakácskönyv (1) szakácsverseny (1) szalonna (1) szalvétagombóc (1) szárított paradicsom (1) szarvaspörkölt (2) Szavak a hullámok hátán (1) szejtán (3) székelykáposzta (1) szénhidrát nap (1) szenteste (2) szépségkirálynő (1) szezámmag (1) szezámmagőrlő (1) szilva (4) szilvalekvár (1) szilvás gombóc (1) szilveszter (1) szív (1) szívatótálca (1) szója (2) szója fasírt (1) szótár (1) Sztárséf (1) sztori (1) sztrapacska (1) szusi (1) T-Com (1) T.bálint kiadó (1) tabletta (1) tahini (1) tarja (1) tartár (1) tartósítás (1) tartósítószer nélkül (1) tatárbeafsteak (1) tej (1) tejfel (2) tejoltó (1) télre (1) tengerész szleng (2) tengerész sztori (11) tengeri hal (2) tepsis krupli (1) térkép (1) teszt (1) tészta (11) Tészta varázs (1) tésztanap (4) tésztasaláta (1) Thiszvi (1) tisztítás (1) tócsni (1) tofu (2) tojás (5) tojásos nokedli (2) tonhal (2) tormamártás (1) tök (2) tök párizsiasan (1) tökfőzelék (2) töki pompos (1) töltött (1) töltött káposzta (2) török (1) Trieszt (2) Trinidad Scorpion Butch_t (1) trüffel (1) túró (4) túrósbéles (1) TV recept (1) tyúkhúr (2) tyukovin (1) uborka (5) Uirou (1) újkrumpli (3) Újpest (1) uncia (1) ünnepre (1) vadas (2) vadon termő (1) vaj (1) vajkészítés (1) Vasas (1) vega (1) vegán (1) vegetariánus (4) versatile (1) vetőmag (1) videó (2) vihar (1) vileda (1) virsli (2) Vitold (2) Volosz (1) vörösbor (1) vöröshagyma (1) Vuk (1) wasabi (1) wok (7) Yellow Bhut Jolokia (1) zabpehely (2) Zágon (2) zakuszka (2) (1) zeller (3) zöld dió (1) zöld dió befőtt (1) zöld krém (1) zöld levelű zsálya (1) zöldpaprika (2) zöldség (22) zöldségnap (3) zúza (1) zsálya (3) zserbógolyó (1)