2013. február 9., szombat

Kelt gombóc a töltött káposztán

Szeretem a Gasztroangyal című műsort. Az egyikben Borbás Marcsi káposztás húst főzött kelt gombócokkal. Nagyon látványos volt, de főleg a "körítést" élveztem, mert disznóölés volt, és az felidézte a gyermekkort... A káposztás hús agyagedényben készült, és a káposzta tetejére Marcsi kelt tésztából készült gombócokat tett, ami csak ámultam és bámultam, de igen jó ötletnek tartottam. Alig vártam, hogy alkalmam legyen kipróbálni. Mivel káposztás húst nem, de töltött káposztát csinált az asszonykám, elhatároztam, hogy a tetején kelt gombócok fognak gömbölyödni!

A római tálban Seafalconné betette a káposztát a sütőbe, beállítottam az órát csörgősre, hogy a tervezett főzési idő vége előtt húsz perccel csörögjön. És nekiálltam elkészíteni a tésztát. Soha nem hallottam, soha nem csináltam, de a recept úgy szólt, hogy a folyadékhoz kell a lisztet adni, hát legyen! (Mert eddig a lisztbe ment a felfuttatott élesztő...) Tehát:

Másfél deci langyos vízbe tettem egy kanál lisztet, egy kiskanál cukrot, belemorzsoltam egy fél kocka élesztőt (2,5 dkg) és meleg helyre tettem, hogy beinduljon. Ez egy fél adag volt a recepthez képest.
Amint jó volt, beleütöttem egy tojást, és elkezdtem adagolni hozzá a lisztet, mert az eredeti recept aszondja, hogy annyi lisztet adunk hozzá, amennyit felvesz. (Ja, a tojás a dupla adaghoz volt, de fél tojást nem tudtam feltörni, amilyen szerencsétlen vagyok...)
Alaposan kidolgoztam, a víz pontosan fél kiló lisztet vett fel, de gondolom a teljes adaghoz nem kell sokkal több, mert itt a víz-tojás aránya azért más.)
Gyúrtam, kelesztettem, gyúrtam, kelesztettem.
A végén igyekeztem nyolc egyforma kis golyót avagy gombóckát formázni, és azokat a kelkáposzta tetejére tettem. Megjegyzem Marcsinak a káposztája sokkal "lucskosabb", azaz levesesebb volt, az övé félig lében főtt, az enyém teljesen a gőzben.
Való igaz, hogy húsz perc teljesen elég ahhoz, hogy megfőjenek és szépen beledagadjanak a rómaiba. nekem nem kellett forgatnom a főzőedényt, mert a töltött káposzta a sütőben nem ég le.

Amikor kivettem, nem győztem gyönyörködni, milyen szépen megkeltek, csak hogyan lehet mostan kiszedni őket? Nem volt gond, amelyik kicsit odasült az agyagedény oldalához azt is ki tudtam komolyabb sérülés nélkül szedni.
A végső konklúzió: máskor is így csinálok a töltött káposztához kenyér helyett kelt gombócot, illetve knédlit, mert nagyon csodálkoznék, ha felvidéki bloggerek nem mondának rögtön: hát a knédnit így kell csinálni, gőzben megfőzni.
Itt a töltött káposzta kicsit sápadt, mert még hátra van a lábosban való berántása, ezért kissé sápadtka.

Hát kérem, mindenkinek tudom ajánlani, és jó étvágyat hozzá!


13 megjegyzés:

nyervi írta...

honnan tudtad, hogy azt fogom mondani, hogy ez olyan, mint a knédli? :D
egyébként guszta, bele tudnék most csócsálni :)

Mági írta...

Hű, nagyon jó, ezt én is elkészítem.
Szép hétvégét Nektek :)

Seafalcon írta...

Nyervi, azért, mert ilyennek emléxem a knédlire! :-D

Mági: neked is, és jó főzőcskét hozzá!!!

Roza írta...

Köszi, hogy voltál bátor és elkészítetted:) Én két éve csak a gondolatáig jutottam el, hogy mikor fogom kipróbálni? Igaz, én Marcsi műsorát nem láttam, kórházban mesélte az egyik betegtárs. Emlékezetből, én meg emlékezetből leírtam, hogy hogyan is lenne a dolog, de ezek szerint magamban nem bíztam!:)
A Tiéd mindenesetre szuper!:)

Seafalcon írta...

Róza, én alig vártam, hogy kipróbálhassam! És örülök, hogy megcsináltam, ezentúl mindig kihasználom a "szabad" légteret a római edényben, bármit is készítünk benne!

Névtelen írta...

Ha egy egész tojást kissé felversz, akkor azt megtudod felezni. Éva

Seafalcon írta...

Névtelen, mindig tanul az ember! Kösz! :-)

Nelli írta...

Remek ötlet! Nagyon szeretem én is Marcsi műsorát.Ezt az adást nem láttam. Ki fogom próbálni, a férjem tudom nagyon szeretné. :-)

Seafalcon írta...

Nelli, örülök, hogy tetszik!

Nelli írta...

És megfőtt! És alig várom, hogy együnk :-)! És alig várom, hogy posztolhassam, nehogy feledésbe merüljön! Olyan illat van! :-)

Nelli írta...

Elfelejtettem megköszönni! :-) Köszönöm a receptet!

Seafalcon írta...

Gratula! Csurog a nyálam, így fogyókúra tájékán! :-)

Nelli írta...

Nagyon, nagyon finom volt! Köszönöm az ötletet! A férjem odáig volt érte. Feltettem a blogra, ha arra jársz nézd majd meg! :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Honnan jönnek a blogomra

Blogom címkéi

1956 (1) 7 Pod - 7 Seas (1) 90 napos diéta (18) acukasi (1) áfonya (1) afrikai_harcsa (1) ajándék (1) Aji Amarillo (1) alma (2) aludttej (3) aludttejleves (1) alufólia (1) ámokfutás (1) aszalás (1) aszalt paradicsom (1) aszaltszilva (1) átverés (2) bab (2) babfőzelék (1) babgulyás (1) bableves (1) babos chili (1) Balázs Géza (1) Bálint Gazda (1) bálmos (2) balzsamecet (1) balzsamecet krém (1) bárány (2) Barcelona (2) barna rizs (2) barscs (3) barszcz (4) bazsalikom (7) becsinált leves (1) befőtt (1) befőzés (5) befőzőautomata (2) behajózás (5) berakás (1) besamel (3) bimbóskel (1) birka (1) birsalma (1) blog (1) blogger (1) bloglopás (1) blogregény (1) bobajka (2) bodzalekvár (1) bogrács (3) bor (1) bordó levelű zsálya (1) borecet (2) borhab (1) borjú (1) borscz (1) boursin (2) bőrös császárhús (1) brinzoli (1) brokkoli (2) búcsúvacsora (1) BUÉK (3) Bukarest (2) bulgur (3) burgonya (6) burgonyás lángos (2) búzacsíra (1) búzafasirt (1) búzahús (1) búzasikér (1) camembert (1) Carolina Reaper (1) cefre (1) cékla (9) céklalevél (1) céklaleves (1) chili (9) chili fesztivál (3) chili_és_csoki (1) chilievőverseny (1) Chilistván.hu (1) churut (1) chutney (3) ciabatta (2) cipó (1) citromfű (2) citrommártás (1) copyright (1) coq au vin (2) cukkini (10) cukorbetegség (5) curry (3) currys (1) csalamádé (1) csalán (2) csalántea (1) csatni (6) cserépedény (1) csicseriborsó (2) csicsóka (10) csicsókamentesítés (1) csili (4) csili szósz (1) csiliszósz (1) csipkebogyó (1) csípős (1) csirke (16) csirkecomb (1) csirkemáj (3) csirkemell (2) csirkeszárny (1) csokis_rumosmeggy (1) csokoládé (2) csontleves (1) csuszatészta (1) dagadó (1) darált hús (2) darálthús (1) datolyaparadicsom (1) desszert (4) diabetikus (1) diéta (6) diétás (1) díj (4) Dimitart (1) dió (4) dobálós (2) édeskömény (3) egészség (1) egészséges (1) egytál étel (1) elkészítés_könnyű (1) előétel (1) első főztöm (1) építkezés (1) erős paprika (2) esküvő (4) ételízesítő (1) fagyasztás (1) falunap (1) farfalla (1) fasírt (1) fehér bor (1) fehér hagyma (1) fehérbor (2) fehérjenap (6) fekete retek (1) fényképezés (2) fényképezőgép (2) finocchio (1) fogyás (3) fokhagyma (7) Fos sur Mer (1) főétel (1) főzelék (6) Fradi (1) francia (1) francia burgonyapüré (1) Frank_Júlia (1) frutta del mar (1) Für Kálmán (1) füstölt hús (2) füstölt kolbász (4) füstölt szalonna (2) fűszer (1) fűszeres zsemlemorzsa (1) fűszerkrém (1) ganca (1) gnocchi (2) gomba (2) gombaleves (6) gombóc (1) Gordon Ramsay (2) gördice (1) görög (1) görögdinnye (1) gőzgombóc (1) gránátalma (1) grill (1) grillcsirke (1) grízes tészta (1) grízgaluska (1) grízkocka (1) gulyás (1) gulyásnap (1) gyerekszáj (1) gyömbér (5) gyümölcsleves (1) gyümölcsmix (1) habarás. (1) hagyma (3) hagymaleves (1) hajdina (1) hajdinakása (1) hajdinapehely (2) hajósinas (1) hajószakács (9) hajózás (6) hal (2) hal ropogós (1) hal subában (1) halétel (2) halogéntök (1) házaló (1) házi sajt (3) házi tej (2) házi vegeta (1) házinyúl (1) házisajt (4) hibajavítás (1) hideg leves (3) HK (2) (1) hobbiparaszt (4) Hobbychef (1) humor (2) humusz (1) hurka (1) hurut (1) húsvét (3) idióta (1) indiai (7) irodalom (1) írós (1) Jalapeno (1) Johanna C (5) Johanna-C (4) jubileum (1) juhsajt (1) kacsafröccs (1) kakukkfű (5) kalács (1) kalocsai rétes (1) KalóriaBázis (2) kapor (1) káposzta (3) kapros túrós (1) karácsony (9) karácsonyi desszert (2) karalábé (2) karalábéfőzelék (1) kardamom (1) karfiol (1) kávé (1) Kécza Sándor (2) kefir (1) keksz (1) kelkáposzta (7) kelt gombóc (1) kelt-sült-főtt (1) kemence (2) keményítőnap (7) kenyér (8) Kenyér Világnapja (1) kérdés (2) kérdőív (1) kerekrépa (1) kert (2) Kicsi Vú (1) kifli (1) kikötők (1) kínai (2) kínai kel (1) kirántott (2) knédli (2) kocsonya (2) kolbász (3) kolzsvári_töltött_káposzta (1) konfitálás (1) Konyhafőnök (1) konyhán kívül (5) kórház (2) korhelyleves (1) Kossuth (1) kovászos (3) kovászos uborka (1) köles (4) kölesfelfújt (1) köménymag (1) könnyű (2) könyv (1) köpülés (1) köret (2) Kövér porcsin (1) krémleves (12) krumpli (8) krumplis tészta (1) krumplisaláta (3) kruton (1) kuglóf (1) kukorica (6) kukoricagánica (1) kukoricamálé (1) kukoricapehely (1) kukoricaprósza (1) kurkuma (1) kuszkusz (3) kvasz (1) kvíz (1) lángos (1) lecsó (8) Legény a gáton (1) lekvár (1) lekváros (1) lelked rajta (1) lenmagpehely (1) lepény (1) levélzöldség (1) leves (39) lila hagyma (2) lila káposzta (1) lila krumpli (2) lizon (1) locsoló vers (1) lombozás (1) lucskos krumpli (1) magyar (1) Magyarország szeretlek (1) májfasírt (2) májgombóc (1) majonéz (3) mák (1) mákos guba (1) mákosgolyó (1) Málta (1) mamaliga (9) mandula (2) mandulamártás (1) mángold (6) marha (1) marhafartő (1) marhalábszár (1) mártás (1) másodvetés (1) mazsola (1) mediterrán (3) medvehagyma (3) meghívó (1) menta (2) menü (1) méz (1) Michel Roux (1) mics (1) mititei (1) mogyorós (1) mogyoróvaj (1) molfetta (1) mosogatógép (1) mozzarella (1) mr1 (1) muszaka (3) müzli (1) mylar fólia (1) naan (1) Naga Jolokia (1) Nagylegény a gáton (2) Nagymaros (2) Nagyszékely (1) napló (1) narancs (1) Naxos (1) Neil Perry (1) nemzeti gulyás nap (3) nemzetközi (2) nokedli (2) novella (3) Nyikolajev (2) nyögvenyelő (1) nyúlpaprikás (1) Ogyessza (1) oklevél (1) okroska (1) olajbogyó (2) oldalas (1) olíva (1) olivaolaj (1) olvasás éjszakája (1) oregano (3) ORFI (2) öblítő (1) öntözés (1) örmény (1) őszibarack (1) pacal (2) pacalleves (1) padlás (1) padlizsán (19) palacsinta (4) palánta (1) palánta világítás (1) palántanevelő polc (1) palántatálca (1) paleo (1) pálinkafőzés (2) palukes (1) paneer (2) pangasius (1) panír (4) paprika (4) paprikás kifli (2) paprikás krumpli (1) paradicsom (25) paradicsom csatni (1) paradicsomlé (3) paradicsomos káposzta (1) paradicsompaprika (1) parmezán (1) patisszon (5) peszto (1) petrezselyem (2) pince (1) pincepörkölt (1) pink lady (1) piritós (5) pirítós (1) pite (1) pityóka (1) pizza (2) Pokol Konyhája (1) polenta (8) poljanai savanyúvíz (1) póréhagyma (5) pöfeteggomba (1) pörkölt (3) pörköltszaft (1) primo_sale (1) Priwall (1) puliszka (9) pulyka (3) Pulykanyak (1) pulykanyak leves (1) rakott (1) rakott tészta (2) rántott (1) rántott hal (3) rántott sajt (1) rántotta (3) ratatouille (3) recept (1) receptgyűjtemény (1) recsk (1) reform konyha (2) regény (1) reggeli (3) rekviem (1) rétes (2) retro (1) retrókonyha (1) reumatológia (1) rizottó (1) rizs (3) róka (1) Rostock (1) rosztyóka (1) rozmaring (1) rozsliszt (1) ruszli (1) sajt (6) sajtgombóc (1) saláta (7) salátaolaj (1) salmojero (1) sárgabarack (1) sárgarépa (2) savanyítás (1) savanyú káposzta (5) savanyú uborka (1) savanyúság (2) savó (2) Scoville egység (1) seberli (1) segítség (1) sertés (4) sertésköröm (1) shanty (1) SHU (1) Solymár (1) Solymári Chili Mikulás (1) sorsolás (1) sóska (2) spagetti (5) SPAR (1) spenót (15) stívia (1) sushi (1) süllő (1) sült (1) sült krumpli (1) sült rizs (2) sült tészta (1) sütőtök (3) sütőtökleves (2) sváb (1) szakács (1) szakácskönyv (1) szakácsverseny (1) szalonna (1) szalvétagombóc (1) szárított paradicsom (1) szarvaspörkölt (2) Szavak a hullámok hátán (1) szejtán (3) székelykáposzta (1) szénhidrát nap (1) szenteste (2) szépségkirálynő (1) szezámmag (1) szezámmagőrlő (1) szilva (4) szilvalekvár (1) szilvás gombóc (1) szilveszter (1) szív (1) szívatótálca (1) szója (2) szója fasírt (1) szótár (1) Sztárséf (1) sztori (1) sztrapacska (1) szusi (1) T-Com (1) T.bálint kiadó (1) tabletta (1) tahini (1) tarja (1) tartár (1) tartósítás (1) tartósítószer nélkül (1) tatárbeafsteak (1) tej (1) tejfel (2) tejoltó (1) télre (1) tengerész szleng (2) tengerész sztori (11) tengeri hal (2) tepsis krupli (1) térkép (1) teszt (1) tészta (11) Tészta varázs (1) tésztanap (4) tésztasaláta (1) Thiszvi (1) tisztítás (1) tócsni (1) tofu (2) tojás (5) tojásos nokedli (2) tonhal (2) tormamártás (1) tök (2) tök párizsiasan (1) tökfőzelék (2) töki pompos (1) töltött (1) töltött káposzta (2) török (1) Trieszt (2) Trinidad Scorpion Butch_t (1) trüffel (1) túró (4) túrósbéles (1) TV recept (1) tyúkhúr (2) tyukovin (1) uborka (5) Uirou (1) újkrumpli (3) Újpest (1) uncia (1) ünnepre (1) vadas (2) vadon termő (1) vaj (1) vajkészítés (1) Vasas (1) vega (1) vegán (1) vegetariánus (4) versatile (1) vetőmag (1) videó (2) vihar (1) vileda (1) virsli (2) Vitold (2) Volosz (1) vörösbor (1) vöröshagyma (1) Vuk (1) wasabi (1) wok (7) Yellow Bhut Jolokia (1) zabpehely (2) Zágon (2) zakuszka (2) (1) zeller (3) zöld dió (1) zöld dió befőtt (1) zöld krém (1) zöld levelű zsálya (1) zöldpaprika (2) zöldség (22) zöldségnap (3) zúza (1) zsálya (3) zserbógolyó (1)